Twój koszyk jest obecnie pusty!
Publikacje

ASPEKTY KULTURY POPULARNEJ. THE ASPECTS OF POPULAR CULTURE. VOL. 1.
RED. AGNIESZKA STANECKA
rok wydania: 2025
format: wersja elektroniczna
liczba stron: 158
DOI: 10.60774/n0q0-kd88
WIĘCEJ
Tom „Aspekty kultury popularnej” jest próbą ukazania złożoności szeroko rozumianej idei kultury popularnej. Artykuły, które składają się na pierwszy tom publikacji, ukazują nieograniczoną różnorodność perspektyw badawczych, ale także odzwierciedlają możliwości badawcze, jakie oferuje popkultura. Autorzy artykułów pochylają się nad kulturą popularną w wymiarze socjologicznym, w grach komputerowych i w grach wideo czy szeroko rozumianych mediach. Kolejne badania dotyczą literatury oraz językoznawstwa. W tomie znalazły się artykuły zarówno w języku polskim jak i angielskim.

WNIOSKI Z WOJNY FEDERACJI ROSYJSKIEJ Z UKRAINĄ DLA BEZPIECZEŃSTWA REGIONALNEGO I MIĘDZYNARODOWEGO
RED. AGNIESZKA ROGOZIŃSKA
rok wydania: 2024
format: B5
liczba stron: 206
oprawa: miękka
DOI: 10.60774/yend-5611
WIĘCEJ
Monografia omawia tematykę wniosków płynących z wojny na Ukrainie dla bezpieczeństwa regionalnego i międzynarodowego. Adresowana jest do teoretyków i praktyków zajmujących się problematyką środowiska bezpieczeństwa regionalnego i międzynarodowego w kontekście zagrożeń kreowanych przez Federację Rosyjską. Monografia może stanowić cenne źródło wiedzy dla osób zainteresowanych zagrożeniami i ich konsekwencjami dla bezpieczeństwa międzynarodowego i regionalnego, dla podmiotów odpowiedzialnych za kreowanie bezpieczeństwa międzynarodowego i regionalnego oraz studentów kierunku bezpieczeństwo narodowe, stosunki międzynarodowe, politologia.

DYDAKTYKA HYBRYDOWA
PAWEŁ PLASKURA
rok wydania: 2024
format: wersja elektroniczna
liczba stron: 426
DOI: :10.60774/3zv1-zm49
WIĘCEJ
Dydaktyka hybrydowa jest monografią naukową. Stanowi próbę analizy różnych nowych nurtów i pojawiających się trendów zarówno na gruncie pedagogiki jak i innych, powiązanych dziedzin i wynikających z nich konsekwencji.
Aktywne uczenie się oraz metody oparte na konstruowaniu „wiedzy” są w tym kontekście szczególnie ważne. Nowe wyzwania w „erze cyfrowej” wymuszają inne podejście do projektowania, prowadzenia i optymalizacji procesów dydaktycznych – podejście hybrydowe inkorporujące najnowsze zdobycze nauki oraz technologii i uwzględniające m.in. aspekty socjoekonomiczne, epigenetyczne, inżynierskie. Rozwijająca się w ostatnich dekadach inżynieria dydaktyczna jest szansą na projektowania i prowadzenie bardziej ergonomicznych procesów dostosowanych odpowiadających wyzwaniom teraźniejszości. Budowanie „kapitału ludzkiego” jest w tym kontekście szczególnie ważne.
Publikacja może być interesująca dla pracowników naukowych, doktorantów, nauczycieli i studentów przede wszystkim (ale nie tylko) kierunków pedagogicznych interesujących się najnowszymi zdobyczami nauki w ramach omawianej tematyki.
EXPLANATORY STYLE, (BILOGICAL) SEX AND (PSYCHOLOGICAL) GENDER
KONSTANTINOS TSIRIGOTIS
rok wydania: 2024
format: B5
liczba stron: 130
oprawa: miękka
DOI: 10.60774/hctt-9a65
WIĘCEJ
Praca analizuje, z różnych perspektyw, zjawisko optymizmu (i pesymizmu), z uwzględnieniem zwłaszcza stylu atrybucji (wyjaśniania), w relacji do płci biologicznej (sex) oraz psychologiczno-społecznej (gender). Wpisuje się
w szeroki nurt badawczy, opisujący w różnych aspektach zjawiska osobowościowe w zależności od biologicznej i psychologicznej płci. Jest oryginalnym osiągnięciem w tym zakresie.
Nowoczesne jest wzięcie pod uwagę innych niż biologiczne aspektów płci. Ciekawa, dobrze napisana praca podejmująca ważny i naukowo żywy temat. Otwiera też potencjalne pola do dalszych badań, na przykład
z wykorzystaniem próby osób deklarujących się jako gender-fluid. Opiera się o rzetelnie przeprowadzony przegląd aktualnego, anglo- i polskojęzycznego piśmiennictwa. Przedstawia oryginalne podejście do zagadnienia, stawiając rozważne pytania badawcze i proponując rozwiązania adekwatne do stanu wiedzy, w tym badań własnych Autora.
Autor bada rozwój i różnice stylów wyjaśniania w kilku grupach wiekowych z uwzględnieniem płci biologicznej i psychologicznej (psychospołecznej) identyfikacji z płcią (gender). Głębszej analizie poddaje możliwą zależność między wymiarami stylów atrybucyjnych a wymiarami płci psychologicznej.

NIELEGALNA MIGRACJA I JEJ WPŁYW NA BEZPIECZEŃSTWO POLSKI
I UNII EUROPEJSKIEJ
JOANNA WERNER
rok wydania: 2024
format: B5
liczba stron: 182
oprawa: twarda
DOI: 10.60774/x0T8-AD60
WIĘCEJ
W książce przedstawiono przyczyny migracji do Europy oraz zabezpieczenie granic przed nielegalną migracją. Sytuacja geopolityczna na świecie spowodowała gwałtowny wzrost nielegalnej migracji. Nie jest to zjawisko nowe, gdyż zmiany klimatyczne i konflikty zbrojne toczące się od wielu lat potęgują to zjawisko. Granica wschodnia Polski stanowi zarazem wschodnią granicę Unii Europejskiej. W dużej mierze ochrona granicy wschodniej przed nielegalną migracją ma nie tylko wpływ na bezpieczeństwo RP, lecz stanowi ochronę całej UE przed tym procederem. Ze względu na tendencję wzrostową nielegalnej migracji oraz wzrostu zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego związanych z tym zjawiskiem niezbędnym jest opracowanie rozwiązań systemowych przeciwdziałania nielegalnej migracji w obszarze Unii Europejskiej. Integracja systemów bezpieczeństwa staje się kluczową kwestią w przeciwdziałaniu nielegalnej migracji. Proces ten daje wszechstronną i spójną kontrolę w obszarze bezpieczeństwa UE, co pozwala reagować na zidentyfikowane zagrożenia w sposób bardziej skuteczny i efektywny.
Słowa kluczowe: nielegalna migracja, granica wschodnia, bezpieczeństwo, Polska, Europa, technologie

ENGLISH TEACHING AND LANGUAGE ACQUISITION:
SELECTED CONCEPTIONS
DOROTA GONIGROSZEK
rok wydania: 2024
format: B5
liczba stron: 192
oprawa: miękka
DOI: 10.60774/WWV6-CJ12
WIĘCEJ
Publikacja w j. angielskim. Książka English Teaching and Language Acquisition: Selected Conceptions powstała z myślą o nauczycielach języka, studentach filologii obcych, metodykach, a także wszystkich zainteresowanych tematyką akwizycji języka i metodami nauczania języków obcych. Celem książki jest promowanie podejścia eklektycznego, łączącego wiele technik i podejść. Dużo uwagi w publikacji poświęcono również nowym rozwiązaniom technologicznym, które wspomagają uczenie się i nauczanie języka. Ponadto, omówiono pewne koncepcje metodyczne opracowane w przeszłości, zapomniane na pewien czas, odkrywane obecnie na nowo. Niniejsza publikacja składa się z 65 treściowo zwartych rozdziałów. Każdy z nich omawia wybraną koncepcję lub rozwiązanie dydaktyczne. W każdej części tematycznej znajduje się sugerowany spis publikacji, po które czytelnik może sięgnąć, jeśli chce poszerzyć wiedzę z danego zakresu. Niektóre z rozdziałów przedstawiają gotowe plany lekcji. Publikacja English Teaching and Language Acquisition: Selected Conceptions jest pierwszą z opracowywanej serii. Kolejne pozycje będą poświęcone psychologicznym aspektom nabywania pierwszego języka, nauczaniu osób dorosłych oraz ewolucji języka naturalnego w wymiarze gatunkowym.
Słowa kluczowe: akwizycja języka, metodyka nauczania języków, psycholingwistyka, eklektyzm, nowe technologie

CYFROWE DZIECI ŚPIĄ CORAZ KRÓCEJ
RED. MARIUSZ JĘDRZEJKO, DOROTA JANUŁAJTYS,
IZABELA KIŁTYK-ZABOROWSKA
rok wydania: 2024
format: A4
liczba stron: 40
oprawa: miękka
DOI: 10.60774/cegy-ew23

WIĘCEJ
Publikacja porusza problem narastających cyberzaburzeń wśród dzieci i młodzieży oraz wskazuje na niewydolność systemu profilaktyki w tym obszarze. Autorzy podkreślają obowiązek pedagogów w ukazywaniu zagrożeń płynących z nadmiernego korzystania z sieci, zwłaszcza w godzinach wieczornych i nocnych, co negatywnie wpływa na sen nastolatków. Analiza porównawcza wyników badań z lat 2018 i 2024 ukazuje wyraźny wzrost czasu spędzanego online nocą.
Raport dostarcza licznych informacji na temat przyczyn i konsekwencji skracania snu oraz niskiego poziomu świadomości uczniów i rodziców w zakresie prawidłowych relacji dziecko–technologia. Dzięki bogatej bibliografii publikacja stanowi wartościowe źródło wiedzy dla mediów, rodziców, nauczycieli i studentów, nie tylko tych związanych z pedagogiką.

KREOWANIE BEZPIECZEŃSTWA GLOBALNEGO W OPARCIU O TRANSFORMACJĘ TECHNOLOGICZNĄ
MARCIN RYDZEK
rok wydania: 2024
format: B5
liczba stron: 236
oprawa: twarda
dostępność: https://www.ibuk.pl, https://ksiegarnia.pwn.pl
DOI: 10.60774/zjpg-p906
cena: 47 PLN

WIĘCEJ
Prosperity technologiczne początku XXI wieku wynikające z pojawienia się nowych dziedzin techniki przeobraża świat, całkowicie zmienia warunki życia dla wszystkich następnych pokoleń. Natomiast gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji, nanotechnologii, biologii syntetycznej czy architektury satelitarnej, jaki dokona się w ciągu dwóch najbliższych dekad, zrewolucjonizuje ludzką egzystencję na Ziemi. Ta szeroko rozumiana transformacja technologiczna wpłynie na akcelerację cywilizacyjną, a rezultaty zastosowania technizacji mogą być imponujące. Najprawdopodobniej wyrażać się będą poprawą jakości, komfortu i długości życia ludzi. Ale te przeobrażenia, jakie dokonają się w sferze nauki, będą miały również swoje konsekwencje dla bezpieczeństwa globalnego. Nieustanny rozwój na przykład sztucznej inteligencji wymusza paralelne przyspieszenie prac nad regulacjami prawnymi i dostosowywanie ich do istnienia cyfrowej rzeczywistości.

e-book
WKRĘCENI W TEATR
oprac. i wstęp LUCYNA JAKUBCZYK
rok wydania: 2024
format: A4
liczba stron: 236
dostępność: https://www.ibuk.pl, https://ksiegarnia.pwn.pl
DOI: 10.60774/vcee-4476
WIĘCEJ
Monografia poświęcona jest historii Teatru Studenckiego WYJŚCIE EWAKUACYJNE. Dużą część albumu zawierają fotografie rejestrujące 25–letnią działalność grupy teatralnej oraz wspomnienia jej uczestników. Jest ona także podsumowaniem 45– letniej pracy Lucyny Jakubczyk – moderatora WYJŚCIA EWAKUACYJNEGO – pedagoga, instruktorki teatralnej, opiekunki wielu grup teatralnych: dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych; reżyserki, instruktorki dramy, wykładowczyni. Teatr WYJŚCIE EWAKUACYJNE i Studenckie Teatralne Koło Naukowe istniejące nieprzerwanie od 1999 roku przy ówczesnej filii kieleckiej uczelni w Piotrkowie Trybunalskim są jedną z niewielu form działalności, mającą tak długą tradycję. Studenci w nich zrzeszeni zaangażowani byli w ożywianie życia kulturalnego Uczelni, miasta i regionu piotrkowskiego. Teatr zapraszany był na prestiżowe imprezy teatralne w kraju i za granicą. Ma on w swoim dorobku liczne sukcesy artystyczne: nagrody teatralne, reżyserskie, aktorskie, recytatorskie, poezji śpiewanej; nagrody sesji kół naukowych. Brał udział w wielu projektach międzynarodowych. Tworzył w ten sposób wizerunek Uczelni jako ośrodka twórczości naukowej i artystycznej, co znalazło odbicie w artykułach prasowych, audycjach radiowych i programach telewizyjnych. Jego członkowie nie pozostawali obojętni wobec osób niepełnosprawnych oraz dzieci pokrzywdzonych przez los, cyklicznie organizując na ich rzecz różnego rodzaju akcje charytatywne, łącząc przy tym pracę artystyczną z pedagogiczną. Album jest formą podziękowania wszystkim zaangażowanym twórcom amatorskich grup teatralnych i wszystkim tym, którzy okazywali życzliwość i pomoc w ich działalności.

LITERATURA I SZTUKA GWATEMALI / LITERATURA Y ARTE DE GUATEMALA
DANUTA MUCHA
rok wydania: 2023
format: A5
liczba stron: 172
oprawa: miękka
dostępność: https://www.ibuk.pl, https://ksiegarnia.pwn.pl
DOI: 10.60774/s569-3K37
cena: 29 PLN

WIĘCEJ
„Literatura i sztuka Gwatemali. Literatura y arte de Guatemala” to najnowsza monografia Danuty Muchy. Zostały w niej przybliżone sylwetki pisarzy gwatemalskich, których pojedyncze dzieła ukazały się wiele lat temu w Polsce w antologii: „Liść wiatru. Antologia opowiadań Ameryki Środkowej” (Miguel Ángel Asturias, Rafael Arévalo Martínez,, Augusto Monterroso). Natomiast sztuka latynoamerykańska ukazana została na przykładzie portretów Dagoberto Vásquez Castañeda, które świadczą o wybitnym kunszcie artysty i Jego życiowej i artystycznej dewizie „Życia w pięknie”. Tematyka monografii obejmuje prace dotąd niepublikowane, ze szczególnym uwzględnieniem pisarstwa noblisty Miguela Ángela Asturiasa, Rubena Dario – ojca modernizmu oraz Rafaeli Contreras, a także Renato Vasqueza Velasqueza. Książka ukazuje nieznane dotąd zagadnienia, będąc przejawem pasji badawczej autorki i potrzeby uwrażliwienia oraz formy dzielenia się doświadczeniem dociekań naukowych. Krąg odbiorców mogą stanowić zarówno naukowcy, jak i studenci oraz przyszli tłumacze nieznanej u nas dotąd literatury latynoamerykańskiej. Hiszpańska wersja językowa książki umożliwi jej poznanie przez studentów w Ameryce Środkowej, zainteresowanych europejskim spojrzeniem na ich rodzimą literaturę piękną, zwłaszcza po konstatacji tłumacza poprzedniej monografii, iż to, co dr hab. Danuta Mucha pokazuje w swoich pracach, to paralelizm, jaki istnieje między myśleniem latynoamerykańskim i europejskim.
Publikacja jest dwujęzyczna – napisana w j. polskim i hiszpańskim.